Wat maakt een lied een (typisch) musical lied? [deel 2]

Er zijn allerlei elementen die een lied tot een musical lied maken. In deel 1 over dit onderwerp kwamen er al 4 typische musical lied-typen aan bod. Hierna volgen er nog eens 5. Die opsomming is zeker niet als uitputtend of wetenschappelijk keihard onderbouwd bedoeld, maar ik hoop dat het wel een zeker overzicht geeft & natuurlijk veel inspiratie tot creatie oplevert!

Semi-typisch musicallied 5: Torch Song

In een Torch Song bezingt een zanger zijn toewijding of verlangen naar een onbeantwoord iets (vaak een liefde), of een onbereikbaar iemand. Of naar iemand die naar een ander vertrokken is. Meestal zijn Torch Songs dan ook ballads.
Ze beginnen vaak traag, en bouwen dan – vaak met opklimmende melodie – op naar een spetterende (over the top) climax. Zie ook Gimme Gimme: the I Want Song in Musical Theatre

Voorbeelden van dit type lied:

Typisch musicallied 6: Het (vaak Smartelijke) Duet, dan wel Dé Solo

Hierbij bezingen twee spelers (of één) iets aangrijpends / smartelijks / ‘heel ergs’. Waar buiten een musical dit al snel als over-the-top of ‘pathetisch’ gezien zou worden, is het in een musical juist een verplicht nummer, en meer op z’n plek dan waar dan ook ;-)

Voorbeelden van dit type lied:

Typisch musicallied 7: het (vaak titel-)nummer, resp. ‘dat nummer wat na afloop nog steeds in je hoofd zit’

Iedere goeie musical bevat minstens één nummer dat je meteen weer herkent, ook al heb je de musical een paar jaar geleden gezien. Ook is dit het nummer wat de mensen vaak nog lopen te hummen als ze na de voorstelling naar buiten lopen. En op basis waarvan ze de soundtrack dan ter plekke op CD kopen ;-) Heel vaak is het tevens het titelnummer van de musical.
Valt vaak samen met het 11 o’clock number.

Voorbeelden van dit type lied:

Typisch musicallied 8: Het Grote Ensemblenummer

Dit is het vaak enige nummer in de musical wat (bijna volledig) uitsluitend door het ensemble gezongen wordt. Omdat er (dus) geen gewone hoofdrolspelers in meedoen, is het bijna standaard 100% meerstemmig zodat je geen duidelijke solo’s hebt.
Voor een impro musical is dit een heel lastig nummer, omdat je hierbij allemaal de gezongen tekst feitelijk al moet kennen (anders kan je niet hem in verschillende lagen over elkaar heen zingen!). Met een heel simpele, vaak herhaalde tekst kan je dit type nummer wel enigszins emuleren.

Voorbeelden van dit type lied:

Übertypisch musicallied (9): begint laag & traag en eindig intens & hoog

Hierbij begint de zang (vrij) laag en meestal ook vrij traag. De begeleiding is dan ook vaak nog heel eenvoudig. Geleidelijk aan komt er meer bij, en klimt de melodie omhoog. Ook neemt het aantal krulletjes en uithalen steeds meer toe. En vaak komt er dan ook (meer) orkest/begeleiding bij. Om uiteindelijk te eindigen zoals het hoort bij een klassiek musicallied: theatraal, hard en (vrij) hoog.
Als Marco Borsato musicals zou zingen, was dit helemaal zijn type lied ;-)

Voorbeelden van dit type lied zijn er (gek genoeg :-) volop:

  • Once Upon a December uit de musical tekenfilm Anastasia;
  • Een ander, maar heel mooi voorbeeld is ook het steeds dreigender wordende Missed Me van de Dresden Dolls. Strikt genomen geen musicalnummer (want niet uit een musical), maar niet minder indrukwekkend. De herhaling van het Missed me in het refrein draagt erg bij aan het geheel, en maakt ook dat het nummer niet topzwaar wordt qua hoeveelheid nieuwe tekst;
  • Wie weet de weg nog uit Carlie;
  • Take That Look off Your Face uit Song and Dance;
  • Somewhere That’s Green uit Little Shop of Horrors. Wat – alleen al in z’n uitvoering – een duidelijke parodie is, maar dat maakt het lied niet minder smartelijk;
  • Zing Dan van Jenny Arean;
  • You Won’t Succeed on Broadway uit Spamalot;
  • Het voor Disney opvallend donkere Be Prepared uit The Lion King;
  • Popular uit Wicked;
Wil je met je team trainen op muzikale improviseren en/of een impro musical? Schakel me in voor een training!