Warm lekker op met “Billy Billy Bop!”

Deze energieke, snelle & fysieke warming-up doet het altijd goed bij groepen. En kan op allerlei creatieve manieren verder uitgebreid worden :-)

Hoe werkt het?

Zet voor deze WUP alle spelers in een vrij grote kring. Eén speler wordt de startspeler, en gaat in het midden van de kring staan.

Om deze vorm te leren, kan je hem het beste opbouwen in een paar rondes:

1e ronde

De speler in het midden wijst iemand aan in de kring, en zegt Billy Billy Bop! of Bop! (één van die twee).
Wanneer er Billy Billy Bop! wordt gezegd, moet degene in de kring Bop! zeggen voordat degene in het midden klaar is met zijn Billy Billy Bop!. Wanneer er Bop gezegd wordt, mag degene in de kring niets zeggen.
Reageert degene in de kring incorrect, dan is hij af, en wordt hij de nieuwe speler in het midden. Gaat het goed, dan kiest degene in het midden een nieuwe speler op de kring uit om wat tegen te zeggen. Enzovoorts.

2e ronde

Er komen nu dingen bij om uit te beelden (figuren). Degene die in het midden staat, kan nog steeds Billy Billy Bop! of Bop! zeggen, maar kan nu ook een figuur roepen. Dat figuur wordt door drie mensen uit de kring zo snel mogelijk neergezet: degene die door de speler in de kring wordt aan gewezen, en de 2 mensen direct links en rechts van hem.
De speler in het midden telt tot vijf. Wanneer het figuur nog niet af/goed is bij vijf (naar mening van degene in het midden), is in principe degene die is aangewezen af. Maar als de fout komt door degene links of rechts van hem, dan is die persoon af. (In geval van twijfel neem je als speler in het midden natuurlijk de fout op je, want je durft te falen ;-))

Figuren voor de 2e ronde

Voor de 2e ronde bestaan er vele figuren die geroepen kunnen worden:

  • James Bond!: de speler in het midden zet James Bond neer, en de spelers links & rechts worden elk een Bond Girl;
  • Citruspers!: de spelers links en rechts vormen met hun armen een horizontale cirkel. De middelste speler geroosterd brood met afbeelding van JF Kennedy eropstaat daarin en draait rond (= de uitgeperste citroen :-));
  • Wasmachine!: de spelers links en rechts vormen met hun armen een verticale rechthoek. De middelste speler steekt zijn hoofd daar half doorheen en draait zijn hoofd rond (= de was die ronddraait in de machine);
  • Broodrooster!: de spelers links en rechts vormen met hun armen een horizontale rechthoek. De middelste speler gaat daar tussenin staan, en springt ‘als een plank’ op en neer in de lucht (= het geroosterde brood wat uit de broodrooster springt);
  • Kamikaze!: de speler in het midden vormt een pilotenbril over zijn ogen met zijn handen, terwijl de spelers links en rechts elk een vleugel van het vliegtuig neerzetten;
  • (John F.) Kennedy!: de buitenste 2 spelers mimen een pistool en richten dat op de speler in het midden. De speler in het midden duikt in elkaar om de schoten te vermijden;
  • Palmboom!: de middelste speler beeldt een palmboom uit, en de 2 buitenste spelers mimen elk een kokosnoot;
  • Olifant!: de middelste speler legt zijn linker hand op zijn rechter schouder, en steekt dan de andere arm door de zo gevormde lus heen & beweegt de arm wat op en neer (= de slurf van de olifant). De andere 2 spelers zetten elk een groot oor van de olifant neer;

Variaties:

  • Je kan ook alleen het deel uit de 1e ronde spelen, en het uitbreiden met een Hoppety Hoppety… Hop!-optie: voordat de persoon in het midden dat uitgesproken heeft, moet de aangewezen persoon een sprongetje maken;
  • Kapotte X!: Je roept een aantal van dezelfde figuren als hiervoor, maar met het woord kapotte ervoor. Er moet dan de ‘omgekeerde’ versie van dat figuur neergezet worden. Bijv. bij kapotte broodrooster! staat het brood stil, terwijl de zijkanten springen;
  • Roep volledig vrij iets, en laat de 3 spelers snel iets bedenken om dat neer te zetten :-)