“Twenty Four”: het avontuur van 24 uur

Een jaar of twee geleden zag ik een video van Ulteam waarbij een 24 uur bankje neergezet werd. Ik weet niet of zij die vorm zelf bedacht hebben, maar hij heeft mij in ieder geval weer geïnspireerd tot de speelvorm/game Twenty Four (met een knipoog naar ‘die bekende serie’).
Dus pak er een kop koffie & een koekje bij, dan leg ik je haarfijn uit hoe ie werkt :-)

Verrijk wie-wat-waar met wanneer

Het snel neerzetten van een duidelijke platform voor een scène is gesneden koek voor de meeste impro spelers. Waarmee we vaak opvallend weinig doen, is het wanneer van een scène. Terwijl – bijvoorbeeld – een dorpsplein er toch vaak om (o.a.) 8 uur ’s ochtends, 17 uur ’s middags, en 2 uur ’s nachts heel anders uit zal zien…!
Wanneer je hiermee gaat spelen, ontdek je al snel dat deze extra dimensie je volop nieuwe spelimpulsen en -mogelijkheden biedt. Juist ook voor op het oog uitgekauwde locaties, zoals een bushalte, een plein, of (als je creatief/ondeugend bent) een zwembad ^_^

Hoe werkt het?

Vraag aan het publiek als suggestie om een (openbare) locatie waar – in principe – 24 uur per dag activiteit kan zijn. Zoals bijvoorbeeld bij de balie van een politiebureau, de centrale hal van Utrecht C.S., het Scheveningse strand, een dorpsplein, etcetera. Of zoals in het filmpje: de halte van een metro.

1 of 2 spelers gaan nu (zoals bij de game De Schilder) kort deze locatie visueel beschrijven/neerzetten.
Wat je daarbij o.a. wil aangeven, is wat de buitengrenzen van de locatie (en je speelvlak) zijn: zijn het muren, water, ramen, etc.?
En: waar zitten in-/uitgangen? Zijn dat deuren (en wat voor type?), of iets anders? En geef ook aan waar de uitgangen naartoe leiden/aan grenzen (of vraag dat aan het publiek).
Geef ook een aantal typische elementen voor die locatie aan: dan gaat de plek meteen meer leven. Geef liefst een paar zaken ook met een fysiek iets (bijv. een stoel, een pilon, o.i.d.) aan: dat maakt die dingen makkelijker te onthouden & te ‘ankeren’ in de ruimte.

Start dan de 24 uur. De spelers, en dat kan prima een flinke groep zijn, gaan nu laten zien wat er zich allemaal op die locatie afspeelt tijdens die dag. Probeer als spelers daarbij om wat je speelt ook nadrukkelijk te koppelen aan het ‘tijdstip’ waarop je dat doet. ’s Ochtends (in de spits?) zal je bijvoorbeeld veel activiteit zien, dan is het een tijdje rustig, dan krijg je weer een lunchpiek, dan weer wat rust, dan avonddrukte, en zo door. En de kleine uurtjes van de nacht hebben natuurlijk zo hun eigen dynamiek en ‘figuranten’…!

Rond uiteindelijk de 24 uur op een pakkende manier af. Met een mooi eindbeeld, met misschien het hernieuwd inzetten van iets waarmee de dag gestart is, of wat dan ook. Dat zet een mooie & duidelijke theatrale ‘punt’ achter het geheel!

De Klok

Het timen van de 24 uur kan je doen op diverse manieren doen. De nerd in mij kon het niet laten om – speciaal voor deze speelvorm – een instelbare, schermvullende klok te maken met een aantal handige voorzieningen:

  • Je kan de werkelijke doorlooptijd van de 24 uur instellen van 1 minuut (voor snelle rakkers ;-) ) tot 24 minuten. Een goed startpunt is iets van 8-10 minuten. De snelheid van de klok wordt automatisch aan de ingestelde looptijd aangepast;
  • De starttijd (standaard: middernacht) is ook instelbaar. En ook dit biedt weer extra spelmogelijkheden;
  • De klok is zó gemaakt dat je hem schermvullend (liefst in Chrome) kan tonen op een laptop of iPad;
  • Na het verstrijken van iedere ‘6 uur’ hoor je een bel (1x na 6 uur, 2x na 12 uur, en 3x na 18 uur). En na het verstrijken ’24 uur’ hoor je kerkklokken luiden. Dit alles geeft je als speler extra feedback over hoe ver je in de dag zit.
    Het geluid kan eventueel uitgezet worden, en je kan het testen met de 2 grijze testknoppen. (En, oh ja: het geluid werkt onder iOS 9 soms wel/soms niet – dat is een feature van deze versie…)

Tips/suggesties

  • Werk zowel met lange verhaallijnen (misschien wel met eentje van ’24 uur’) als met korte ‘dingetjes’ (van bijv. ‘1-2 uur’). Varieer hier lekker veel mee;
  • Wat bij deze vorm vooral heel goed werkt, is herhaling. Laat karakters en/of bepaalde activiteiten tijdens de dag vaker terugkomen: in het filmpje is de aan- en afrijdende metro zo’n element wat heel grappig werkt. En dat is niet alleen leuk om te zien, het geeft ook meer structuur aan het geheel. Anders wordt de ’24 uur’ al gauw een aaneenschakeling van leuke, maar verder weinig coherente scènetjes;
  • Motiefjes/een rode draad werken überhaupt heel goed. Zie je dus in één van de eerste uren iets wat zich hiervoor leent, maak daar dan handig gebruik van. Bijvoorbeeld doordat in bijna alle scènetjes een element van ‘haast’ zit, of ‘alleen in zijn eigen wereld bezig zijn’;
  • Maak handig gebruik van het feit dat bijv. ‘2 uur’ in speeltijd maar iets van 1-2 minuten duurt. Meld je bijvoorbeeld om ’14 uur’ bij een balie, en klaag (1 minuut later om ’15-16 uur’) bij diezelfde balie dat je nu al úúren zit te wachten :-)
  • Zorg voor een goede balans tussen scènes met tekst & scènes met bijna/helemaal geen tekst. Even zonder tekst spelen geeft spelers én publiek een fijn rustmoment. En de kans om te spieken hoe ‘laat’ het ook alweer is, nu;
  • Vergeet bij deze vorm omlijstend/ondersteunend spel niet – zeker wanneer je met veel spelers bent. Omlijstend spel kan enorm bijdragen aan de beleving van de locatie en de sfeer v.d. vorm. Maar maak er liever geen gimmick van;
Wil je ook met een speelvorm als deze aan de slag? Of trainen op de onderliggende principes?
Schakel me in voor een training :-)