Schakelen tussen belangrijke momenten met de “De Versnellingsbak” game

Vorig weekend, tijdens het Nederlands Theatersport Toernooi (NTT), hebben we met Iets Anders voor het eerst een nieuwe game gespeeld. Een game die weer gebaseerd was op een game die ik ooit mee bedacht heb tijdens de Total Improv game (volgt u het nog?). Na wat experimenteren en bijslijpen is daar uiteindelijk de game De Versnellingsbak uit ontstaan.

De game wordt gespeeld met 4 spelers. Die spelen een vrije scène, waarvoor naar wens input gevraagd wordt (gewoon starten zonder input, is ook prima).
Tijdens deze scène wordt er in vier verschillende snelheden gespeeld:

  1. Wanneer er 1 speler op het podium staat, staat die in een freeze (zonder tekst);
  2. Wanneer er 2 spelers op het podium staan, spelen die in slow-motion;
  3. Wanneer er 3 spelers op het podium staan, wordt er op normale snelheid (en met tekst) gespeeld;
  4. Wanneer er 4 spelers op het podium staan, wordt er 2x zo snel als normaal gespeeld, en wordt er gejabbered (alsof je een bandje heel snel afspeelt);

Je begint de game al meteen in stijl, door – nadat je je input gevraagd hebt – als uitvragende speler in een houding te freezen: zo heb je meteen een vliegende start ;-)
Er wordt nu tussen de speelsnelheden geschakeld door met 1 of meer spelers het speelvlak óp te lopen, of juist er weer óf te lopen. Bij voorkeur doe je dat vooraan op het podium, zodat de spelers óp het podium dit goed kunnen zien. Een duidelijk geluid maken bij het oplopen of aflopen, helpt ook altijd om de wissel duidelijk aan te geven.
Zorg er hierbij wel voor dat de wissels verhaaltechnisch ook een reden/noodzaak hebben.

Je kan de verschillende snelheden puur als een gimmick inzetten, en zo met name voor het komische effect gaan.
Maar je kan ze ook voor verhaaltechnische doeleinden inzetten. Snelheid 1 gebruik je in dat geval om even een dramatisch moment heel duidelijk neer te zetten (of om rust in te voegen). Snelheid 2 werkt mooi rond overgangen/cliffhangers. Snelheid 3 gebruik je om op de gebruikelijke manier verhaal te maken. En snelheid 4 gebruik je om heel snel een langere tijdsperiode neer te zetten, resp. om een ‘saai’ stuk over te slaan.

Ondanks dat de ‘première’ van deze game op het NTT niet helemaal vlekkeloos verliep (maar hé: ’t blijft dan ook impro!), vinden we deze game bij Iets Anders een leuke aanwinst in het assortiment. De kans is dus groot dat we deze game dus binnenkort bij een wedstrijd gewoon nog een keer in gaan ‘schakelen’ (pun intended)! :-)

Wil je met je team aan deze & meer van dit soort games werken? En/of aan de technieken die je daarvoor nodig hebt?
Schakel me in voor een training!