Tussen drama en hoop met de Soap

Een snelle game met veel verwikkelingen en uitgesproken karakters, in een aaneenschakeling van hoge energie scènes. En startend en eindigend met een pakkende cliffhanger.

Hoe werkt het?

Bij deze game wordt om een familiebedrijf gevraagd. En de spelers vragen aan het publiek verschillende functies in dat bedrijf (het is fijn als er daarbij statusverschillen zijn).
Laat iedere speler ook om een relatie vragen tussen hemzelf en een andere speler. Probeer om daarbij op z’n minst iedere speler al een relatie met een andere speler te laten hebben.

De spelers stellen zich nu nog een keer voor. Geef daarbij jezelf meteen ook een naam, en geef misschien ook al een zekere draai aan je karakter (ik ben Piet de schoonmaker vs. ik ben Piet de luie schoonmaker die al jaren in dienst is van het bedrijf). Ga echter ook weer niet al een half plot uitzetten (ik ben de schoonmaker, doe het met de kassajuf, en blijk een Zwitserse bankrekening te hebben: da’s teveel van het goede).

De spelers roepen nu samen Vorige week in…, en doen de openingsjingle er meteen achteraan. Standaard is de jingle letterlijk de omschrijving van het familiebedrijf (de wasserette, het restaurant, etc.). Hoe korter & krachtiger, hoe beter! Het is daarbij niet erg als de tune een beetje vals is: dat zet lekker de toon :-)

Na deze opening spelen de spelers de spannende cliffhanger van de aflevering van vorige week. Als deze ultrakorte scène haar hoogtepunt bereikt, trekken de spelers een soap-gezicht naar het publiek (heel blij, heel verbaasd, heel verdrietig, etc.) en freezen.
Meteen daarna komt weer de openingsjingle, en Deze week in …. De soap start nu echt.

Een scène-wissel gaat bij de Soap middels een freeze/afklappen. Daarbij worden er 1 of 2 spelers gewisseld middels aantikken. Neem daarbij elkaars houdingen over, en geef eventueel hardop een nieuwe locatie aan. Klap af als er een mooie cliffhanger is, of als de scène te lang duurt. Probeer naar het einde toe steeds vaker/sneller te wisselen.
Afgesloten wordt met een ultrakorte en pittige scène in het kader van Volgende week in….

Tips:

  • Vraag specifieke suggesties, en niet gewoon mag ik een relatie?;
  • Vraag het publiek (ook) eens om een diep verlangen of geheim van de familie. Onthul een geheim meteen in de eerste scène (of uiterlijk: de tweede), dat geeft meteen volop drama;
  • Gebruik eventueel een snelle ‘familiefoto’ als opzet voor de familie (c.q. het familiebedrijf). Dat levert mogelijk interessantere relaties op tussen de diverse personages, dan wanneer het publiek die moet gaan bedenken;
  • Bouw als speler je emotie geleidelijk aan op, van circa 5-6 naar 9-10 tegen het einde;
  • Pak een specifieke emotie of karaktertrek voor je karakter, en houdt die goed vast. Dat maakt je karakter goed herkenbaar, zorgt waarschijnlijk voor amusante contrasten, en het zorgt ervoor dat je altijd al een bepaald startpunt voor iedere scène hebt;
  • Maak voor de nieuwe scène gebruik van de houdingen waarin je tijdens de vorige scène gefreezed bent;
  • Loopt het niet? Reageer heftig op willekeurig wat (De pindakaas is op. Wat?!?), en kijk eventueel soapy aangedaan in ‘de camera’. Iemand roept dan wel freeze!;
  • Voeg tijdsprongen in. De ene scène: ik vermoord hem!. En in de volgende scène is hij al dood. Durf ook een grote tijdssprong te maken (van een paar jaar);
  • Roep freeze! wanneer het nodig, maar doe het niet te snel: geef scènes de kans om te ontbloeien;
Wil je met je team aan meer van dit soort games werken? Schakel me in voor een training.