De Bruiloft

Toespraken op een bruiloft. Ze kunnen ontroerend, humoristisch, tenenkrommend, en/of heel persoonlijk zijn. En ook een prima basis voor een speelvorm zijn!

Hoe werkt het?

Deze game is gebaseerd op een vorm die ik bij het Remi festival gezien heb. Je speelt hem met 3-4 spelers. Eventueel kan een extra speler de rol van M.C. op zich nemen, en mensen aan- en afkondigen.
De spelers worden allemaal verschillende gasten op een bruiloft, en gaan hun eigen bijdrage leveren aan dit feest. Zet ze op een aantal stoelen die op een schuin rijtje naast elkaar staan, enigszins aan de zijkant van het speelvlak. Er wordt géén input aan het publiek gevraagd.

Om de beurt stapt er één van de gasten (spelers) van zijn stoel op en loopt naar voren. Deze gast steekt vervolgens een monoloog/toespraak af. Voor extra sfeer mimet iedere spreker daarbij dat hij zijn bijdrage in een microfoon (op standaard) uitspreekt. Geef daarbij in ieder geval duidelijk aan wat je als spreker van bruid en/of bruidegom bent.
Inhoudelijk kan de toespraak echt álle kanten uitgaan. Je kan ontroerende / genante / bijzondere herinneringen ophalen, een boodschap aangeven die je aan bruid en/of bruidegom wilt meegeven, en wat niet meer. Iedere speler mag dit zo creatief mogelijk invullen.

Na de toespraak gaat de spreker weer op zijn stoel zitten, en is de volgende aan de beurt. Het werkt het mooist wanneer de toespraken in intensiteit / genantheid / toon steeds een tandje (of meer) erbij zetten.
Als je met een M.C. werkt, kan deze na de laatste toespraak nog even om een toast voor het echtpaar vragen. Het is niet ondenkbaar dat ze daar na de toespraken wel aan toe zijn… ^_^

Tips/Side-coaching:

  • Zorg voor voldoende contrast tussen de karakters.
    Dat kan o.a. zitten in de relatie tussen het karakter en het bruidspaar (mogelijk kent het karakter bijv. alleen de bruidegom, maar niet de bruid). Maar ook in of men blij is (of niet) om op de bruiloft te zijn, wat de boodschap is die men (op wat voor manier dan ook) over wil brengen, de fysiek, de mimiek, de ‘staat van helderheid’, etcetera;
  • Snel alvast wat zaken invullen is goed, maar wel met mate.
    Het helpt wanneer bijv. de eerste speler al meteen een aantal dingen invult over de personen die nog aan de beurt gaan komen. Sterker nog: daar kan je enorm mee gaan pimpen. Maar doe dat liever niet, tenzij je zéker weet dat de anderen daar wel mee overweg kunnen.
    Maar alvast aangeven hoe iemand (die nog zit) heet, of wat de relatie van die persoon is tot bruid & bruidegom, kan helpen om het tempo lekker in de vorm te houden;
  • Niet iedere bijdrage hoeft even lang te zijn, en/of dezelfde vorm aan te nemen.
    Je kan bijvoorbeeld in plaats van een toespraak ook ‘een leuk stukje’ doen wat die persoon nog zo graag wilde doen. De kans is groot dat het daarmee al snel richting “tenenkrommend” en “genant” gaat, wat alleen maar past bij de gelegenheid ;-)
  • Herhaling en een goed spreektempo zijn belangrijk.
    Ga niet te vlug praten, want dan moet je alleen maar meer tekst genereren. Durf je rust te pakken (en verpak dat bijv. als ontroering). En maak gebruik van herhaling: de gemiddelde speecher bij een bruiloft is geen getraind spreker, en het is dus niet vreemd dat je in verschillende variaties eigenlijk dezelfde boodschap/hetzelfde punt brengt;
  • Reageer in stijl.
    Het beeld wordt extra leuk/theatraal, wanneer de zittende karakters in de stijl van hun karakter reageren op wat de persoon op de voorgrond doet. Zorg natuurlijk wel dat dit niet teveel de aandacht van de voorgrondspeler wegtrekt;
  • Variatie 1:
    Je kan de gelegenheid/plek waar de toespraken gehouden worden, nog op allerlei manieren variëren. De spelers zijn in dat geval bijv. mensen die een begrafenis bijwonen, of de opening van een buurthuis, of wat dan ook;
  • Variatie 2:
    Vraag juist wél om input m.b.t. het bruidspaar. En kijk wat dat oplevert. Experimenteer!
Wil je met je team aan deze, en meer van dit soort spelvormen werken? Schakel me in voor een training.