Bevroren Expressie

Als de klok slaat, blijft je gezicht zo staan…!, zeggen ouders wel eens. En dat is misschien niet het meest nuttige ouderlijke advies, maar er zit wél een leuke & korte game in :-)

Hoe werkt het?

Je speelt deze game met 4 spelers. Voor elke speler wordt een gezichtsexpressie gevraagd, resp. de gezichtsuitdrukking die bij een duidelijke emotie hoort. Altijd leuk daarbij, is om die gezichtsuitdrukking door de aandrager ook even kort voor te laten doen ^_^
De spelers zetten vervolgens elk dit gezicht op, en wel zo expressief (‘vet’) mogelijk.

Zet 2 rijen van 2 stoelen (allemaal richting het publiek gedraaid), dicht op elkaar neer. Geef aan dat dit een ‘auto’ is. (De reden dat je zo’n kleine ruimte kiest, is omdat de spelers dan dicht op elkaar zitten, en zo de nadruk op de gezichten ligt & niet op handelingen.)
Vraag als laatste input de bestemming waarnaar de spelers (karakters) op weg zijn.

De spelers spelen nu de reis uit. Daarbij houden ze continu de expressie op hun gezicht vast. Hun karakter houdt de emotie die daarbij hoort, initieel ook vast. Dat is ook de reden waarom wette typetjes bij deze vorm heel goed werken.
Al snel zal tijdens de scène de tekst die men wil zeggen, uit de pas gaan lopen met de statische gezichtsuitdrukking die men heeft. Hoe groter het contrast tussen het gezicht en de (emotie van de) gesproken tekst, hoe beter & leuker!

Na ongeveer een minuut (c.q. halverwege) klapt iemand buiten de scène af met freeze!, en geeft een tijdssprong aan. Was men bijv. tot die tijd op weg naar de Efteling, dan geef je aan dat het nu 7 uur later is, en dat men net wegrijdt bij de Efteling na daar een hele dag doorgebracht te hebben. Zeker na deze tijdssprong werkt het extra leuk, wanneer de emotie van een karakter gaat verschillen van de emotie op het gezicht. Dat maakt ‘t lekker absurd.

Deze game levert zelden briljante scènes op (daarom is het ook een korte game), maar ziet er wel heel vaak hilarisch & knap maf uit!

Tips/variaties:

  • Het geheel wordt nóg fysieker, wanneer je als spelers – binnen de limieten van de ruimte (bijv. de auto) – van je plek gaat komen. Bijvoorbeeld dat iemand die op de achterbank zit, over de 2 personen op voorbank heen gaat hangen.
    In het meest extreme geval, maak je er een sport van om aan het einde van de scène allemaal op een andere plek te zitten (of liggen, hangen, etc.) dan waar je gestart bent :-)
  • Blijf als spelers je gezicht, en wat je daar fysiek nog verder bijzet, goed vasthouden. Dat alleen al is zo leuk om naar te kijken, dat veel tekst niet meer nodig is (wat bijna altijd ook nog eens goed uitwerkt op het spel…);
  • Variatie: je kan eventueel ook werken met andere locaties dan ‘in een auto’, zolang men maar dicht op elkaar zit (zodat je altijd de gezichten van alle spelers kan zien). Vraag ook wat daar voor bijzonders gebeurt, gebeurd is, of gaat gebeuren. Zodat de spelers iets te doen/te bepraten hebben;
Wil je met je team aan meer van dit soort games werken? Of aan emoties en/of typetjes? Schakel me in voor een training.

Geef een reactie