Een Dinges Doden

Maffe karakters en uitgesproken fysiek spel kunnen een prima inspiratiebron zijn voor een goede impro scène. Deze warming-up bevat beide elementen, dus dat móet wel een heel goeie WUP zijn ;-)

De inspiratiebron voor deze warming-up is Elmer Fudd: de niet al te snuggere jager uit de Looney Tunes tekenfilms, die altijd op jacht was maar eigenlijk nooit écht iets kon vangen. Het is een lekker actieve opwarmer, die je helpt om snel maffe karakters neer te zetten.

Hoe werkt het?

Je begint met een startspeler. Die gaat op het – liefst lekker grote – speelvlak rondlopen als een jager. Omdat het geen heel snuggere jager is, zegt hij hardop waarop hij aan het jagen is: Het is een mooie dag om te jagen op… hertjes!.
Een volgende speler komt nu het speelvlak op, en zet met veel verve het hertje neer. Omdat het geen snuggere jager is, wordt deze na een tijdje door het hertje – in stijl! – overweldigd/gedood…! De speler die gedood is, verlaat daarna het speelvlak.

De speler die net de prooi heeft neergezet, wordt de nieuwe jager. En het proces herhaalt zich.
Wat de WUP leuk maakt, is dat jagers op alles kunnen jagen wat er maar in hen opkomt: laag vliegende neushoorns, blij dansende Limburgers, agressief aanvallende wasmachines, enzovoorts. Het is aan de speler die erbij komt om de genoemde prooi zo goed mogelijk fysiek neer te zetten. Wat van deze WUP meteen een (in potentie) enorm pimp-festijn maakt :-)

Side-coaching & uitbreiding

  • Een uitbreiding is dat de jagers die gedood zijn, op het podium blijven staan. Maar dan als boom/struik of ander (niet-bewegend) decorstuk. Zo wordt het podium steeds voller, en de jacht dus spannender;
  • Deze WUP leert de jager ook om glorieus te verliezen. Want als de jager zich niet laat vangen (bijv. door nooit met de rug naar de prooi te gaan staan), is er niet veel aan…
Wil je met je team trainen op karakters en fysiek spel? Of werken aan andere impro spelverdieping? Schakel me in voor een training!