Dubbel-Bankje

Bij deze game gaan 6 zéér diverse personages, neergezet door 3 spelers, elk hun eigen visie geven op een gebeurtenis. En dat levert vaak verrassende & hilarische verhalen op!

Hoe werkt het?

Deze game lijkt op een meer gestructureerde versie van de bekende game (Het) Bankje. Je speelt hem met 3 spelers die elk 2 personages gaan neerzetten. De eis aan de in totaal 6 personages die je zo krijgt, is dat ze duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Ieder personage moet dus liefst een andere fysiek, andere manier van praten, andere visie, etcetera, hebben.
Net als bij (Het) Bankje zitten de spelers naast elkaar op stoelen.

Als input vragen de spelers om een gebeurtenis in iemands leven, c.q. iets wat iemand mee kan maken – liefst iets tragisch of vervelends.
Vervolgens komen de karakters van de spelers aan bod. Ieder karakter geeft daarbij zijn eigen visie op de gebeurtenis. Belangrijke regel hierbij is dat de persoon die de gebeurtenis meemaakt, nooit één van die 6 karakters is. Wel zal ieder karakter een vorm van relatie met die persoon hebben, bijv. het was een toeschouwer bij de gebeurtenis, het is familie, het is de psychiater van, o.i.d. Hoe groter daarbij het contrast tussen alle karakters is, hoe beter. Probeer er als speler dus een sport van te maken om een invalshoek/kijk te kiezen die zo onverwacht & afwijkend mogelijk is!
Een speler geeft aan dat hij de volgende in de rij mag gaan vertellen door te eindigen in een stilte en/of freeze.

Op deze manier komen de 3 spelers in 2 rondes aan de beurt. Na het verhaal van het 6e personage is de game afgelopen.

Tips

  • De diverse personages hoeven helemaal niet véél aan het woord te zijn. Als maar duidelijk wordt wie het karakter is, en wat zijn of haar rol in het geheel is. Voel aan wanneer genoeg genoeg is;
  • Deze oefening staat of valt met een duidelijke fysiek bij ieder karakter.
 Zoek het als spelers ook vooral dáárin, en minder in een lang verhaal. Als je een krachtige/expressieve fysiek kiest (qua houding, stem, etc.), dan volgt je tekst ook vaak bijna vanzelf daaruit;
  • Zorg dat je snel (vroeg) in je monoloog duidelijk maakt wat je relatie is tot de hoofdrolspeler van de gebeurtenis. Dat maakt je verhaal voor het publiek namelijk veel beter te plaatsen;
  • Vergeet niet om rust en herhaling toe te passen in je monoloog: het gaat niet om hoeveel je vertelt, maar hoe je het vertelt;
  • De laatste speler (het 6e personage) zorgt er idealiter voor dat zijn verhaal een duidelijke ‘punt’/uitsmijter heeft. Zodat je de game op een hoge noot eindigt;
Wil je met je team aan meer van dit soort spelvormen werken? Schakel me in voor een training!