De Bom

Bij deze korte game legt een ogenschijnlijk onschuldige uitspraak een ‘bom’ onder de scène. En die moet natuurlijk tot uitbarsting komen!

(Gezien bij een training van Marcoen Hopstaken. Dus hij verdient alle credit hiervoor!)

Deze game wordt gespeeld met 3 spelers.
Vraag voor hen om ‘onschuldige’ input, bijv. een locatie (maar nadrukkelijk géén relatie).

De 3 spelers zetten nu vrij snel de scène neer qua wie-wat-waar.
Al snel daarna wordt er na een – liefst zo onschuldig mogelijke – zin Oh-oh! geroepen. Daarna volgt een behoorlijk lange stilte (dat vraagt dus geduld & vertrouwen van de spelers!). De spelers bewegen daarbij niet veel, want de uitspraak is enorm hard aangekomen.

Daarna volgt er door 1 van de 3 spelers een grote emotionele uitbarsting. Zorg dat de uitbarsting ook écht een grote is: hij begint qua energie ergens op ‘8’, en loopt daarna op naar ’10’ (en gaat nooit meer lager dan dat).
Al snel daarna is de scène idealiter ook afgelopen, want anders verlies je de opgebouwde impact van de uitbarsting!

Side-coaching:

  • De stilte na de Oh-oh! moet er ook écht zijn: die zorgt voor extra drama en spanning. Hij is ook belangrijk voor de spelers zodat ze dát wat gezegd is, binnen kunnen laten komen. En stoom op kunnen bouwen voor de emotionele uitbarsting;
  • Gebruik de lange stilte na de oh-oh niet om, bijv. via oogcontact, alvast te signaleren wie de uitbarsting gaat krijgen. Het is veel mooier wanneer dit spontaan ontstaat!
  • Je kan spelers hierbij helpen door iemand langs de kant de oh-oh te laten zeggen bij een specifieke zin. Als je deze taak bij de spelers legt, kan het zijn dat ze teveel op zoek gaan naar een ‘mooie’ zin voor de oh-oh;
  • De scène en de ‘bom’ schreeuwen erom dat er minstens één karakter de grote verliezer (c.q. het bokje) is. Het geheel wordt zo ook veel krachtiger dan wanneer de niet-uitbarsters gaan proberen om niet het gezicht te verliezen.
Wil je met je team aan meer van dit soort spelvormen werken? Schakel me in voor een training!

Geef een reactie