“Blinde Cluedo”: kijken doe je met je oren

De Cluedo game is een echte Theatersport klassieker. Op het NTT zag ik De Kevins een briljante variant hierop spelen: de Blinde Cluedo. Ik weet niet of zij deze game bedacht hebben, maar voilá: ik geef hen bij deze gewoon alle credits :-)

Hoe speel je de game?

Voor deze game heb je 4 blinddoeken , skibrillen, gezichtsmaskers, o.i.d., nodig. Belangrijkste is dat de gezichtsbedekking bestand is tegen beweeglijke spelers ^_^

Als eerste stuur je 3 spelers (met maskers) de zaal uit. De input die de overgebleven 4e speler nu aan het publiek vraagt, is nog steeds BLOeM (ezelsbruggetje voor: Beroep, LOcatie en Moordwapen).
Roep nu de 1e speler terug de zaal in en de game kan beginnen.

De speler die er al stond gaat nu de 3 suggesties zo goed mogelijk naar zijn speelpartner overbrengen… met alleen maar geluid (en uiteraard met het masker op). Er mag tijdens de hele game geen echte tekst gebruikt worden, maar wat jabberen mag eventueel wel. Het leukste is het om alleen maar echte geluiden na te bootsen. En je wil vooral ook véél geluiden maken, want dat is het enige middel wat je hebt om richting je medespeler duidelijk te maken wat er aan de hand is.
En net als bij de reguliere game, zet je daarnaast nog steeds fysiek neer wat je op dat moment aan het uitbeelden bent. Je hebt daarbij geen idéé wat je medespeler daarmee doet, maar dat is juist wat deze game – vooral om naar te kijken – zo leuk maakt ;-)

Hoe werkt een uitbeeldronde?

Het werkt vaak ‘t fijnste wanneer je – per ‘beurt ‘ – als volgt te werk gaat:

  • De speler die er al staat (de ‘zender’), begint – zodra de andere speler erbij komt – met luid & duidelijk geluiden te maken die passen bij de input. Dat Blinde Cluedozorgt er ook voor dat de andere speler meteen weet waar die speler ergens op het podium staat;
  • De speler die erbij komt (de ‘ontvanger’), begint met die geluiden – ook luid & duidelijk – te herhalen/’echoën’. Zodat je medespeler/’zender’ weet dat je ze gehoord hebt. En het publiek duidelijk ziet wat je uitgangspunt is;
  • Maak daarna (als ‘ontvanger’) meteen een duidelijke keuze wat dit geluid zou kunnen zijn. En ga er vól voor om dit ook fysiek neer te zetten.
    Hoor je bijvoorbeeld een piepend geluid? Dan maak je daarvan bijvorbeeld dat je een piepende muis bent, op een roestige fiets zit, een roestig harnas draagt, bij een roestige molen staat, een kabouter met astma bent, etcetera. Door meteen te gaan handelen, straal je ook richting het publiek uit dat het allemaal goed komt (ook al heb je misschien van binnen nog geen idee wat er precies aan de hand is!). Ook dat maakt deze game zo leuk om naar te kijken: dat je 2 spelers allebei vól overtuiging iets ziet neerzetten… wat (waarschijnlijk) helemáál niet overeenkomt met elkaar!
  • Ben je als ‘zender’ aan de beurt geweest, laat je dan (bijv. door een speler van het andere team) naar een zitplek leiden.
  • (Lather, rinse, repeat);

Tips

  • Laat als ‘ontvanger’ wat je neerzet, niet volledig los wanneer je geluiden van de ander hoort die niet (helemaal) passen bij wat jij ingezet hebt. Buig het gewoon zoveel mogelijk om. Durf fouten te maken!
  • Blijf als ‘zender’ ook de hele tijd – liefst variërende – geluiden maken: zo geef je je medespeler nog meer materiaal om iets mee te doen;
  • Normaliter geef je de ‘zender’ de hand om aan te geven dat je wel weet wat er neergezet wordt. Bij Blinde Cluedo werkt het beter om hardop Ja! te roepen. (Dat doe je ook als je geen idee hebt, maar al een tijdje bezig bent: zo hou je het tempo erin.)
    Het vermoorden aan het einde van de beurt doe je wel nog steeds, maar vraagt meer ‘werk’ omdat je elkaar niet kunt zien ;-)
  • Gebruik als ‘zender’ bij voorkeur andere geluiden om de input uit te beelden, dan de geluiden die je gehoord hebt toen je ‘ontvanger’ was. Dat brengt extra variatie in het spel, en vergroot de kans dat de input anders geïnterpreteerd wordt door de volgende ‘ontvanger’. Wat altijd voor veel hilariteit bij het publiek zorgt. En laat zien dat je niet bang bent om ‘fouten’ te maken!
Wil je met je team aan deze & meer van dit soort games werken? En/of aan de technieken die je daarvoor nodig hebt? Schakel me in voor een training!