Theater, Trailer, Teaser

Waar draait het om in een scène? Wat is de essentie..? Soms is dat voor iedereen al heel snel duidelijk. En soms weet je het pas helemaal op het einde. Bij de speelvorm Theater, Trailer, Teaser gaan spelers & kijkers sámen op zoek naar de kern van de scène.

Theater

Je speelt deze oefening met 4 spelers, en in 3 rondes. Die spelers vragen als allereerste om een duidelijke locatie of situatie (maar géén relatie of probleem).
Vervolgens beginnen 2 spelers met het neerzetten van die locatie/situatie. De andere 2 spelers mogen tijdens het verloop van de scène bijspringen, maar doen dat liefst alleen maar wanneer dat écht een meerwaarde heeft (Less is More…!).
In principe geldt er voor deze 1e ronde geen tijdslimiet: de spelers hebben dus alle tijd om een goed platform neer te zetten, om duidelijke relaties te definiëren, en om op zoek te gaan naar de rode draad van deze scène.

Ongemakkelijke StilteVraag na afloop van de 1e ronde als eerste aan iedere speler wat hij/zij denkt dat de essentie van de gespeelde scène was. Of vraag: Wat is je van deze scène het meeste bijgebleven. Belangrijk hierbij: er is geen ‘goed’ of ‘fout’ antwoord. En de essentie kan heel goed iets zijn wat geen directe link heeft met de locatie/situatie waarmee gestart is. Of iets non-verbaals.
Stel daarna dezelfde vraag aan een aantal van de kijkers. Vraag ze om daarbij ook om zo concreet mogelijk (en letterlijk!) aan te wijzen waar hem dat in zat: dat levert de meest duidelijke feedback voor de spelers op.

Vaak zal niet iedereen hetzelfde als essentie benoemen, en dat is prima. Het is met name interessant (maar zeker niet ‘fout’!) wanneer de spelers onderling verschillende essenties aanwijzen!
Kies nu gezamenlijk uit wat de essentie van de 1e ronde wordt. Bijvoorbeeld: een conflict tussen een alleenstaande vader en zijn puberdochter, of een huisarts worstelt moet een onmogelijk dilemma (o.i.d.).

Trailer

Dezelfde spelers spelen nu het verhaal van ronde 1 nog een keer. Ze hoeven hem echter niet tot in de kleinste details na te spelen, als de belangrijkste elementen maar behouden blijven. De clue is namelijk dat ze voor deze 2e ronde exact 1 minuut speeltijd hebben: niet meer, maar ook niet minder. En in die minuut gaat de zojuist benoemde essentie zo duidelijk mogelijk neergezet worden. De 2e ronde is als het ware een trailer-versie van de 1e ronde.

Zaken uit de 1e ronde die niet bijdragen aan de essentie, mogen achterwege blijven of sterk vereenvoudigd worden. Spelers moeten dus ook zeker niet de scène uit ronde 1 heel erg versneld gaan naspelen (zoals bij de bekende game Sprookje in 60, 30, 15, 7 seconden gebeurt).

Teaser

Vraag na afloop van de 2e ronde aan de kijkers of in deze scène inderdaad de essentie van ronde 1 neergezet is. Daarbij mogen ze best streng zijn: dat geeft de spelers de meeste leermomenten, namelijk.
Vraag ze ook om tops te geven voor waar de essentie goed naar voren kwam (en om dat ook weer concreet aan te wijzen). En vraag ze – als die er zijn – om tips m.b.t. hoe de essentie nóg duidelijker neergezet zou kunnen worden.

Laat de spelers nu de scène nog een laatste keer spelen in een 3e ronde, maar nu met een speelduur van max. 15 seconden. Zodat je op een teaser uitkomt. Zo’n moment wat je op commerciële televisie nét voor het reclameblok ziet, zodat je vooral niet wegzapt naar een andere zender ;-)
Mocht je voor heel erg ‘nu’-versie willen gaan, dan kan je ook een maximale speelduur van 6 seconden hanteren: dan heb je de Vine-versie…!

Side-coaching / Tips

  • Omdat dit een oefening is (en geen game), is het in de 1e ronde helemaal niet erg als er eerst een minuut (of zelfs 2) gezocht moet worden voordat men op die essentie (de game v.d. scene) uitkomt;
  • Na een aantal rondes van deze oefening kan je voor de 1e ronde een (zachte) tijdslimiet van 5 minuten gaan hanteren;
  • Na een paar rondes kan je eventueel de maximale speeltijd voor ronde 2 terugbrengen naar 30 seconden;
  • Voor alle 3 de rondes geldt: denk aan je rust, en gun jezelf de tijd. Dat geldt ook in de 3e ronde: liever daar één zin met volle overtuiging en rust uitspreken, dan snel meerdere zinnen er doorheen jassen om toch vooral maar ‘de boodschap’ over te brengen;
  • Het is geen probleem om in ronde 2 en 3 de spelers te laten wisselen m.b.t. wie welk karakter speelt. Al werkt het vaak het beste wanneer je dezelfde speler hetzelfde karakter laat spelen in alle rondes. Zorg in ieder geval dat bij zo’n spelerswissel een karakter op eenzelfde manier neergezet blijft worden, en dat er geen typetje of parodie van gemaakt wordt;
  • Probeer om per ronde aan telkens andere kijkers om feedback te vragen. Niet alleen krijg je zo de meest gevarieerde feedback, je houdt zo ook iedereen actief betrokken bij de gespeelde scènes;
  • Deze oefening is eventueel ook als game te spelen. Hanteer dan wel een tijdslimiet bij de 1e ronde van rond de 4 minuten. En speel de game liefst pas nadat je hem in een training een aantal keren als oefening gespeeld hebt: want in de game mis je de feedback van het publiek, en die is een belangrijke component in het geheel;
Wil je met je team werken aan het scherp neerzetten van verhaallijnen & aan een duidelijke scène opbouw?
Schakel me in voor een training!