In de hoofdrol

Bij In de hoofdrol gaan we ‘filmpjes’ zien van mensen die allemaal iets over één persoon te zeggen hebben. En net als bij de t.v. show uit lang vervlogen tijden, is dat een breed scala aan mensen. In tégenstelling tot de show, komt de hoofdrol speler zelf echter nooit in beeld: het beeld wat de ‘filmpjes’ van hem/haar neerzetten is al ruim voldoende voor veel vermaak en verrassingen!

Hoe werkt het?

Vraag als input voor de game (liefst aan verschillende personen):

  • Wat is de leeftijd van de persoon die in de hoofdrol zit?
  • Is het een man of vrouw?
  • Wat is de naam van deze persoon?
  • Wat heeft deze persoon voor iets bijzonders gedaan, resp. wat maakt deze persoon bijzonder? Dat moet wel iets positiefs zijn (je gaat geen hele ‘hoofdrol’ van een impopulaire persoon maken!).

Vraag verder niet veel meer dan dit: dan kunnen de spelers nog lekker alle kanten op.

Vervolgens spelen alle spelers mee. Iedereen gaat dingen laten zien m.b.t. de persoon die net uitgevraagd is. Dat kan in allerlei vormen, maar altijd geldt dat men zich daarbij tot een publiek of tot een camera richt.
Zorg dat er daarbij lekker veel mensen ‘voor de camera’ komen, en dat de typetjes lekker afwisselend zijn. Zorg ook dat er zoveel mogelijk verschillende relaties (familie, ex-…, werkrelatie, expert, etc.) aan bod komen.
Zorg dat je als spelers langs de kant altijd op het hoogtepunt/de cliffhanger van de lopende mini-‘scène’ afklapt om iets nieuws in te zetten: laat de spelers op het toneel niet te lang ‘zwemmen’.

Zorg dat ieder nieuw personage aspecten uit de vorige verhalen meeneemt. Zodat er geleidelijk aan een steeds duidelijker beeld van de hoofdrol persoon ontstaat.
Wanneer er iets écht interessants aan bod komt, hou de focus dan daarop, en bouw daarop voort. Zorg dat er daarna niet nog meer totaal nieuwe zaken bijkomen, want dan raak je de spanningsboog kwijt.

Je kan bij deze game ondersteunen/side-coachen, door af en toe (als trainer) tussendoor te komen, en samen te vatten wat er al is geweest (We weten nu dat Sarah populair was, dat ze graag reisde, en dat ze ….). Daarna kun je evt. één of meer prikkelende vragen opwerpen, die inhaken op wat er al is ingebracht maar mogelijk nog niet (voldoende) is uitgewerkt. Bijvoorbeeld:

  • Maar hoe zit het nu precies met … ? Dat weten we nog niet!;
  • We kennen nu … kant van het verhaal, maar we zijn natuurlijk ook heel benieuwd naar het verhaal van … ?;
  • Zou het goed gaan komen, met … en <naam hoofdrol speler>?;
  • Maar wat schreef … later die dag daarover op z’n Facebook pagina…?

Tips:

  • Probeer om soms een enkele persoon, en soms meerdere personen op het speelvlak te hebben staan. Moedig mensen ook aan om gewoon samen met anderen voor ‘de camera’ te gaan staan, en wel te zien wat er ontstaat;
  • Focus vooral op de relaties tussen de personen die aan bod komen;
  • Luister goed naar wat eerder al is geïntroduceerd en bouw daar goed op voort: Ja, én! maximaal;
  • De hoofdrol persoon wordt initieel altijd positief neergezet. Dat betekent echter niet dat dat ook zo moet blijven! Het kan best zijn dat uiteindelijk het een heel naar of vreemd type is, die het eigenlijk helemaal niet verdient om zo bejubeld te worden;
  • Maak naar het einde toe de personages en/of de verhalen steeds extremer. Waarbij extremer niet betekent: ga steeds harder en wilder praten, maar vergroot de zaken steeds meer uit;
  • Moderniseer de opzet eventueel ook om appjes van/naar die persoon aan bod te laten komen, en posts op z’n Facebook pagina, Tweets, etcetera. Dat maakt het geheel nog meer divers;
  • Let op dat de focus wel op de persoon blijft liggen die In de hoofdrol zit. Je wil niet dat de focus naar andere personen verschuift;
Wil je met je team aan deze, en meer van dit soort spelvormen werken? Schakel me in voor een training!