Heeft impro input nodig?

In A Suggestion betoogt Rachel Klein dat je publieksinput feitelijk niet nodig hebt in impro. En ik ben het grotendeels met haar eens. Tóch kan input wel degelijk een belangrijke rol spelen in impro. Maar dan moet je het gebruik ervan wel ook écht omarmen. Doe je dat niet, dan ligt het gevaar van moeizame scènes & worstelende spelers al snel op de loer…

Waar het allemaal mee begint, is dat je als team, per voorstelling, of wanneer dat nodig is, een duidelijke keuze maakt: gebruik we (bijna) geen publiekssuggesties, óf gaan we er juist volop mee aan de slag? Maak je die keuze halfslachtig, of gebruik je input omdat dat toch zo hoort, dan zie je dat bijna altijd terug in het eindresultaat. Daar wordt vaak niemand blij van, inclusief het publiek en de spelers. Maak dus bewust die keuze!

Spelen zonder input

Je kan prima improvisatietheater spelen zonder dat je daarbij publiekssuggesties als basis gebruikt. Natuurlijk, een vorm als Theatersport dankt een belangrijk deel van zijn populariteit aan het gebruik van publieksinput. Maar ook dáár betekent het niet dat je 100% van al je games/scènes op basis daarvan moet spelen.

Vooral lange vormen van impro werken (bijna) niet met publieksinput. Soms wordt er wel eens een startwoord gevraagd voor een openingsmonoloog of eerste (groeps)scène, maar daar houdt het dan ook op: alles wat daarna gespeeld wordt, komt voort uit de inhoud van de gespeelde scènes.
Voor een deel is dat waarschijnlijk gewoon traditie, en voor een deel is dat ook omdat lange vormen vaak het beste werken wanneer de spelers vrijelijk met (gespeeld) materiaal kunnen gaan improviseren & spelen. Input uit het publiek (hoe goed bedoeld ook) past niet echt in die manier van spelen. En hindert eerder het geheel omdat spelers nu (mogelijk) minder vrij op zoek gaan naar de verhaallijnen en patronen die ontstaan, en meer in hun hoofd kunnen gaan zitten.

Speel mét & ga ervoor

Als je graag/veel op basis van input werkt, dan is dat óók een prima keuze (in impro is alles goed ;-). Maar gá er dan ook echt voor!

  • Train er veel op:

    Zowel input vragen, als het gebruiken van die input voor je scènes, is iets wat niet vanzelf komt. Laat het daarom vaak & veel terugkomen in je trainingen. Zéker wanneer je korte vormen als Theatersport speelt. Want het lijkt iets wat …toch vanzelf wel goed gaat?. Maar als je er wat langer naar kijkt, zie je vaak dat er toch nog wel ruimte voor verbetering is;

  • Vraag je input slim uit:

    Hóe je je publiek om input vraagt, heeft grote invloed op wát je als input krijgt. Stel de juiste creatieve / prikkelende / slimme vragen, en je publiek blijkt ineens heel andere dingen te roepen dan zwembad, bakker, en death metal. Of schakel hiervoor de Impro Fruitmachine in ^_^;

  • Input is veel méér dan je denkt:

    Je kan met iedere input álle kanten uit. Ga dus creatief op zoek naar alle mogelijkheden & interpretaties die de input je biedt. Zelfs met ‘uitgemolken’ input als zwembad kan je nog veel meer doen dan je misschien denkt: het kan een buitenbad zijn in de winter, een golfslagbad, of een langzaam leeglopende opblaasbad in een achtertuin. En rond dat zwembad vind je natuurlijk zwemmers, maar denk ook eens aan een badmeester, ijsjesverkoper, de persoon die met zo’n prikker rommel uit struiken plukt, of misschien is het wel een bad op een naaktcamping…!

  • Geef input een bijrol – geen hoofdrol:

    Input hoeft geen hoofdrol te spelen in je scène. Misschien gebruik je de input alleen maar voor je starthouding of -handeling. Of blijkt zwembad terug te komen in je beroep, maar gaat de hoofdmoot v.d. scène over de moeizame relatie tussen een werknemer (van De Zwembadenkoning) en zijn directeur.
    Oh ja: zelfs met ‘ondeugende’ input – zoals hoeren, diverse sexuele handelingen & voorwerpen, e.d. – kan je nog steeds hele goeie scènes spelen. Je kan ze bijv. verwerken in je karakter, zónder hiervan de enige karaktertrek van hem of haar te maken. Hoeren hebben ook gewoon een thuissituatie, hebben meer dan één emotie, en gaan ook gewoon boodschappen doen. Input is méér dan je denkt :-)

  • Durf om méér te vragen:

    Er lijkt, zeker bij Theatersport, een soort heilige regel te zijn dat je altijd de allereerste input die geroepen wordt moet gebruiken. Zinvoller vind ik het (ook als rechter) om te kijken met welke input je als eerste wat kán. Dus is die allereerste input iets waar jij (en je medespelers) gewoon niets mee kunnen, vraag dan om meer input: Zwembad, dat is al een mooie locatie. Wie kent er nog zo’n mooie?. Als het goed is kom je zo op input uit die je inspireert en waar je lekker mee aan de slag kan. Daar wordt toch iedereen blijer van dan dat er een paar minuten lang spelers op een podium staan te worstelen, puur omdat ze met de allereerste input aan de slag zijn gegaan?