Start van de nieuwe schrijfcursus (“Verhalen schrijven 1”)

Gisteravond heb ik de eerste les gehad – van in totaal 12 lessen – van de nieuwe schrijfcursus (“Verhalen schrijven 1”).
Het aantal cursisten was onverwacht groot: 13 in totaal. Erg leuk was dat ik meteen herkend & enthousiast begroet werd door de docente (Ellen).

Na een kort introductierondje, waarin iedereen kort moest aangeven wat hij in het afgelopen uur gedaan had (bij de meeste mensen was dat: snel-snel iets eten!), gingen we meteen over naar de eerste schrijfoefening.
Allereerst moesten we een lijstje maken van alle mensen waarmee we die dag een (korte) ontmoeting gehad hadden. Van dit lijstje moesten we de persoon uitkiezen die ons het meeste aansprak (of de ontmoeting die ons het meeste aansprak).
Vervolgens gingen we aan de persoon naast ons over deze ontmoeting en de persoon vertellen. Dit gesprek vormde de opmaat voor de eigenlijke schrijfoefening:

Beschrijf een korte ontmoeting die je vandaag met iemand hebt gehad

Bij het uitvoeren van de opdracht was het belangrijk om in de tegenwoordige tijd te schrijven, en (liefst) vanuit de eerste persoon (dus niet indirect).
Ik koos voor het beschrijven van een (korte) ontmoeting met – hoe verrassend – Gert:

Ik kom thuis en wordt meteen begroet door onze kater Arnie. Pas als ik hem uitgebreid geaaid heb, mag ik verder het huis in lopen. Ik loop door naar de keuken, want daar hoor ik aan de geluiden dat Gert al aan het koken is. Ik word – zoals altijd – met een welgemeend “Hoi Lieverd“, en een kus, begroet. De kat wurmt zich tussen onze benen in: hij wil aandacht. Gert pakt hem in één soepele beweging op, zet hem op zijn arm, en begint hem lekker over zijn bolletje te aaien. Als ik die hand over dat koppie zie gaan, voel ik telkens kippevel: alsof ìk het ben die geaaid wordt.

Deze tekst is erg typerend voor mij: ik begin mijn opdrachtteksten namelijk heel vaak met een soort van aanloop. De tekst behoort namelijk zoveel mogelijk over Gert te gaan. Toch gaat de helft van de tekst over Arnie. Omdat ik het van belang vond om de situatie waarheidsgetrouw te omschrijven, en omdat ik deze inleiding ook veel natuurlijker vond zo, heb ik de tekst gelaten zoals ie is. Ik denk ook dat het de beschrijving in de tweede helft van de tekst versterkt: het aaien van de kat komt dan minder uit de lucht vallen. Ook geeft het – zij het wellicht wat tussen de regels door – de (relaxte) houding van Gert richting Arnie aan. En dat laatste spreekt mij dan weer aan :-)

Deze oefening ging me dus goed af.

Meteen daarna gaf de docente al de volledige huiswerkopdracht voor de komende week op. Door er in de les al aan te werken, gaf dat ons de gelegenheid om nog dingen te vragen die onduidelijk waren of die een toelichting konden gebruiken.

De huiswerkopdracht luidde als volgt:

We gaan een portret van een personage schrijven;

  •  Maak een lijstje van mensen (het beste kun je hiervoor kennissen nemen) die je kent. Kies bestaande personen: het kiezen van een niet-bestaande persoon brengt als groot gevaar met zich mee dat je teveel gaat fantaseren, en dat daardoor het uiteindelijke portret te bedacht en ongeloofwaardig wordt;
  • Kies degene uit het lijstje die je het meeste aanspreekt. Het is wellicht verstandig om de persoon een nieuwe naam te geven, zodat je bij het uitvoeren van de rest van de opdracht makkelijker van de persoon kunt ‘loskomen’;
  • Maak een woordveld van deze persoon: zet dus alle woorden op papier die je te binnen schieten wanneer je aan deze persoon denkt. Dit woordveld helpt je bij het schrijven van het uiteindelijke portret;
  • Schrijf dan de eigenschappen van deze persoon op.
    Bedenk hoe deze eigenschappen duidelijk naar voren komen (kun je de eigenschap bijvoorbeeld aan de persoon zien? kun je een bepaalde gebeurtenis herinneren die de eigenschap goed illustreert?);
  • Kies uit het rijtje eigenschappen er eentje uit en dik die heel erg aan;
  • Bedenk een situatie of moment (waar gebeurd of niet) die deze eigenschap illustreert (de overdrijving helpt je om het beeldend te krijgen).

Het portret zou ongeveer een half A4 lang moeten zijn.

Ik vond (en vind!) dit een best moeilijke opdracht.
Mijn eerste probleem was om een geschikte persoon uit te kiezen: er zijn zoveel vrienden en kennissen waaruit ik kan kiezen, hoe kom ik nou tot een geschikte ‘kandidaat’?
Daarnaast vroeg ik mij – hardop in de les – af of in het portret het primair om de persoon of om de gebeurtenis draaide. Het bleek primair om de persoon te draaien. Gelukkig maar, want met die gebeurtenis zit ik nog wel in mijn maag. Ik merk dat ik een persoon makkelijker beschrijf door zijn omgeving en zijn uiterlijk, dan door een specifieke gebeurtenis te gebruiken. Ik heb me dus gisteravond, en vandaag, rot zitten denken om tot een geschikte persoon & geschikte eigenschap & geschikte gebeurtenis te komen, maar dat wil nog niet zo lukken…!
Daar kwam nog bij dat een aantal cursisten gisteravond in de cursus al het begin van hun portret voorlazen, en die waren allemaal al bijzonder goed! Dit verhoogde het frustratieniveau alleen nog maar meer! (vandaar dat onder mijn “mood” staat wat er staat…!)

Wordt vervolgd.

4 reacties op “Start van de nieuwe schrijfcursus (“Verhalen schrijven 1”)”

  1. van in totaal 12 lessen
    Wat een korte cursusjes allemaal! De cursus die ik doe is een les of 20, volgens mij.

    Daar kwam nog bij dat een aantal cursisten gisteravond in de cursus al het begin van hun portret voorlazen, en die waren allemaal al bijzonder goed! Dit verhoogde het frustratieniveau alleen nog maar meer!
    Het is geen wedstrijd! In mijn cursus zitten ook mensen wier werk mij echt helemaal niet interesseert, maar zij vinden het juist wel interessant om over dat bepaalde onderwerp te schrijven.
    Maar het is natuurlijk wel leuk als je de goedkeuring van je mede-cursisten krijgt. Zie dat dan meer als een bonus dan als een doel.

    Mijn eerste probleem was om een geschikte persoon uit te kiezen: er zijn zoveel vrienden en kennissen waaruit ik kan kiezen, hoe kom ik nou tot een geschikte ‘kandidaat’?
    Waarom kies je er niet gewoon drie, en kies je uit de uiteindelijke producten het stuk dat je het meeste aanspreekt? Kies iemand die je aardig vndt, iemand waar je je aan ergert en iemand waar je op de een of andere manier ‘gedwongen’ mee te maken hebt (dus niet vanuit je eigen keuze, maar omdat die persoon ook daar werkt, of ook die cursus doet).
    Stiekem denk ik dat je beter schrijft over een persoon waar je je aan ergert. Je kan dan lekker schelden. ;)

    1. Het is geen wedstrijd! In mijn cursus zitten ook mensen wier werk mij echt helemaal niet interesseert, maar zij vinden het juist wel interessant om over dat bepaalde onderwerp te schrijven.
      Maar het is natuurlijk wel leuk als je de goedkeuring van je mede-cursisten krijgt. Zie dat dan meer als een bonus dan als een doel.

      Natuurlijk, ik weet ook wel dat het geen wedstrijd is, maar ik weet ook dat het op dat moment toch zo voelde. Ik vond het daarom ook belangrijk om dit te melden in mijn Livejournal, omdat ik merkte dat dat iets was wat me toen – en de dag erna – bezig hield. Dat maakt het journal ook persoonlijker, denk/vind ik.

      Waarom kies je er niet gewoon drie, en kies je uit de uiteindelijke producten het stuk dat je het meeste aanspreekt? Kies iemand die je aardig vndt, iemand waar je je aan ergert en iemand waar je op de een of andere manier ‘gedwongen’ mee te maken hebt (dus niet vanuit je eigen keuze, maar omdat die persoon ook daar werkt, of ook die cursus doet).
      Stiekem denk ik dat je beter schrijft over een persoon waar je je aan ergert. Je kan dan lekker schelden. ;)

      Ik had zelf ook al zoiets bedacht. En gelukkig: gisteravond wist ik mijn ‘writers block’ te doorbreken en heb ik mijn eerste beschrijving (“product” :-) op het virtuele papier gezet. En – verrassing! – dat ging over een collegaatje waar ik me aan erger!
      Ik wil in ieder geval nog een portret schrijven van iemand die ik erg waardeer (ik weet ook al over wie). Dat zal op zich wat moeilijker worden, omdat ik denk dat het beschrijven (en uitvergroten) van iemands negatieve karaktertrek de lezertjes meer aanspreekt dan het beschrijven van een positieve karaktertrek. Maar het kan ook gewoon zijn dat ik hier teveel over nadenk ;-)

      Voordat ik naar de volgende les ga, zal ik mijn ‘eindproducten’ aan mijn Livejournal toevoegen. Wellicht dat je nog nuttige feed-back erover kan geven.

      1. Dat maakt het journal ook persoonlijker, denk/vind ik.
        Is ook.

        Dat zal op zich wat moeilijker worden, omdat ik denk dat het beschrijven (en uitvergroten) van iemands negatieve karaktertrek de lezertjes meer aanspreekt dan het beschrijven van een positieve karaktertrek.
        Het is natuurlijk ‘smeuïger’ om over iemand tekortkomingen te lezen (soort leedvermaak), maar juist daarom is het een goede oefening om het ook met positieve karakter-trekken te proberen. Als dat dan lukt, dan is de voldoening extra groot, denk ik zo.

        Wellicht dat je nog nuttige feed-back erover kan geven.
        Als je dat op prijs stelt, dan zal ik graag mijn licht over het resultaat laten schijnen.

  2. Gaaf!
    (Ik heb zin om je huiswerk met je mee te maken.) ^_^
    Het is net of ik stiekem een kijkje in je hoofd kan nemen, en door jouw ogen kan kijken hoe de wereld eruitziet. (Moet je niet verder vertellen hoor, maar dat doe ik ook heel graag bij Hein.)

    Misschien helpt het als je een persoon kiest die je heel goed kent, of waar je iets bijzonder met mee gemaakt hebt. Of iemand aan wie je je ergert, je kan je dan vast een gebeurtenis voor de geest halen waarin een ergerlijke trek heel duidelijk naar voren kwam…
    Of misschien iemand in wie je jezelf herkent. Of juist iemand die (gelukkig) heel anders is dan jij.
    Ik kijk al uit naar het resultaat….

Opmerkingen zijn niet meer mogelijk.