Ik heb het nog eens goed doorgelezen, hier en daar wat aangescherpt, en heb nu het eerste resultaat klaar voor het huiswerk van les 1 van de schrijfcursus die ik volg:
Portret van Marjoleine
Dit is het portret van Marjoleine, een – gelukkig niet directe – collega van me.
Terzijde: alle namen in dit portret zijn gefingeerd (hoewel ze wel heel erg veel lijken op de echte namen).
Ik zit net aan mijn eerste mok koffie als ik Marjoleine van de afdeling sales rap naderbij zie komen. Ze is nogal klein van stuk – als ik op mijn bureaustoel zit, steekt ze maar net met haar hoofd boven het mijne uit – maar ze komt aanbenen alsof ze een struise tante van 1 meter 90 is. Met haar lange, witgebleekte blonde haren, en voorkeur voor felgekleurde broeken en strakke topjes is ze precies een tot leven gewekte Barbie-pop. Career Girl Barbie, in dit geval dan, want haar leven lijkt 12 uur per werkdag in het teken te staan van omzet, klanten en opportunities. Van ophouden weet ze niet. “Kan niet”, kent ze niet.
Met haar felrode hoge hakken trekt ze een spoor van putjes in het tapijt. Alsof zij de sluiting is die ervoor zorgt dat het bedrijf aan elkaar geritst blijft. Terwijl ze nog maar halverwege de afdeling is, begint ze al op orkaansterkte de reden van haar bezoek richting Alexander van systeembeheer te tetteren: “Het klantsysteem is hartstikke langzaam. Dat kan zo ècht niet. Dit gaat ons klanten kosten. Wat gaan jullie hieraan doen?”. Nog voordat hij ook maar iets kan zeggen, trekt ze de muis uit zijn handen, en doet een poging om de gewraakte toepassing op zijn scherm te krijgen. “Laat mij eens even op die stoel van je zitten, want zo lukt het niet”, zo bijt ze hem toe. Half-staand half zittend doet ze ondertussen verwoedde poging om te laten zien wat er volgens haar mis is, maar ze is zo ongeduldig dat haar dat niet lukt. Terwijl ze met haar rechterhand in blinde waanzin maar op zoveel mogelijk vensters en knoppen klikt om alsnog haar doel te bereiken, belt ze met haar linkerhand routineus een nummer op haar mobieltje (vanzelfsprekend het kleinste, en meest trendy model). “Hallo? Pieter? Jullie toepassing doet het niet. Dat kan zo ècht niet, hoor. Dit gaat ons klanten kosten. Wat denk jij hieraan te gaan doen?” In afwachting van een bevredigend antwoord zet ze ondertussen maar alvast koers richting de bureaus van de ontwikkelaars. “Hoezo, je kan vanuit je auto niet zien wat er mis is??”. Hevig ontstemd over dit antwoord werpt Marjoleine een aantal zeer boze blikken richting Ronald, de enige op dat moment aanwezige – en volstrekt onschuldige – ontwikkelaar. Met een “hier is Pieter, hij gaat jou nu vertellen hoe je mijn probleem op moet lossen”, drukt ze het mobieltje tegen het oor van de nietsvermoedende Ronald. “Eh, hallo?” “Nee, ik weet ook niet waar ze het over heeft.” “Haar laptop zal wel weer langzaam zijn, dat ding staat ook zo vol.” “Nee, bij ons werkt alles prima”, zo mompelt hij in de telefoon, daarbij wijselijk ieder direct oogcontact met Marjoleine vermijdend. “Probeer het gewoon over vijf minuten nog eens, en als het dan nog niet goed werkt, dan horen we het wel van je”, adviseert Ronald, terwijl hij haar haastig het mobieltje weer teruggeeft. “Nou vooruit dan.” Ze is net halverwege “…maar dat mag niet nog eens gebeuren. Dit kost ons anders klanten. Time is muney…” als haar mobiele telefoon haar de mond snoert. Terwijl ze in gitzwart steenkolen Engels een klant te woord staat, loopt ze met grote stappen weer terug naar haar werkplek aan de andere kant van het gebouw. Iedereen kan weer opgelucht ademhalen.
Er zijn een aantal zaken die ik graag van je zou wil horen:
- Wat vind je in het algemeen van het portret? Is het prettig leesbaar? Zijn de zinnen bijvoorbeeld niet te lang?
- Werkt het in gewone zinnen opnemen van stukken dialoog? Is het niet verwarrend, of minder prettig leesbaar?
- Wat voor een beeld krijg je van Marjoleine? Dit is voor mij interessant omdat Marjoleine een bestaand iemand is, en ik ben erg benieuwd of het beeld wat ik van haar heb proberen neer te zetten ook goed overkomt.
- Draagt de beschrijving van de gebeurtenis wezenlijk bij aan het beeld dat je van haar krijgt?
-Wat voor een beeld krijg je van Marjoleine? Dit is voor mij interessant omdat Marjoleine een bestaand iemand is, en ik ben erg benieuwd of het beeld wat ik van haar heb proberen neer te zetten ook goed overkomt.
Ik had half verwacht dat ze een Engelse naam zou hebben. Ik vraag me ook af hoe het kan dat iemand met zoveel slechte smaak en zo weinig verstand iets te zeggen zou hebben over de techneuten… Maar ik hoor hier dagelijks dat het zo werkt, en ik merk dat plastic mensen altijd vooraan staan, helaas…
– Draagt de beschrijving van de gebeurtenis wezenlijk bij aan het beeld dat je van haar krijgt?
Ja, het lijkt me een typerend voorbeeld; een soort raamwerk voor het presenteren van iemand.
Ik had half verwacht dat ze een Engelse naam zou hebben.
Dan zit je helemaal goed: de persoon waarop dit portret gebaseerd is, heeft namelijk ook een Engelse naam! Maar in het kader van “The names have been changed to protect the innocent”, heb ik het personage in mijn portret een wat andere naam gegeven.
Ik vraag me ook af hoe het kan dat iemand met zoveel slechte smaak en zo weinig verstand iets te zeggen zou hebben over de techneuten… Maar ik hoor hier dagelijks dat het zo werkt, en ik merk dat plastic mensen altijd vooraan staan, helaas…
“Plastic mensen”: wat een grappig beeld!
Je verbazing deel ik overigens met je (maar dat wist je waarschijnlijk al :-).
de persoon waarop dit portret gebaseerd is, heeft namelijk ook een Engelse naam
*schaterlach*
“Plastic mensen”: wat een grappig beeld!
Het komt van Frank Zappa, ik vond het ook een mooi beeld…
Je verbazing deel ik overigens met je (maar dat wist je waarschijnlijk al :-).
Tsja, dat zat er wel een beetje in ^_^
Ik ben trouwens zowat van mijn ergste plastic persoon af; ik krijg als alles goed gaat volgende maand een contract bij de bank, en dan hoef ik geen zaken meer te doen met die nare consulente van me!
marjoleine
Ik glee zowat onder tafel van het lachen. Geweldig, ik zie het echt helemaal voor me.
De tekst las perfect door, ik hou wel van dialogen in zinnen het maakt het levensecht.
Beeld van Marjoleine
das moeilijk, aan de ene kant krijg ik het idee van een kenau maar ook die van een oen omdat ze eigenlijk niet weet hoe haar systemen helemaal werken en het dus meer een geval van biologial interfact ipv niet werkende systemen is…. maar misschien is ze toch ook wel weer een heel fijne collega omdat ze hard werkt en je weet wat je aan haar hebt… (niks??)